
Skuespillercoach og sparringspartner
Har du fått en rolle og trenger en sparringspartner?
Jeg er opptatt av kreativitetsprosesser, lek og dybdearbeid. Jeg jobber i hjertet av Chubbuck-teknikken (de 12 trinn) og er også inspirert av Elisabet Sevholt og hennes arbeid med drivkrefter, arketyper og demoner.
​
Jeg tilbyr individuell coaching, ta gjerne kontakt for å avtale tid. I tillegg tilbyr jeg gruppe-workshops, gjennom Scenehelg på Torshovloftet. Der jobber vi med scener hentet fra Film -og TV. Bli gjerne med i gruppen Scenehelg på Facebook, for informasjon om workshops og kurs. Les mer under Scenehelg.
​
Vil du høre mer om Chubbuck-teknikken? I podcasten Line snakker med... (Line Verndal) har hun Vera Holte som gjest for å snakke mer om Chubbuck-teknikken...spol til 21 min uti...der snakker vi om teknikken, trinn for trinn.
Chubbuck-teknikken
DE TOLV TRINN
​1. Overordnet mål:
Hva driver karakteren gjennom hele fortellingen? Hva ønsker karakteren mest av alt? Hva må hun endre for å få et bedre liv? Det handler om primale behov. Det handler om håp og hvordan vi kjemper for vår fysiske og følelsesmessig overlevelse. Hvordan kjemper vi for å tilfredsstille våre grunnleggende behov for makt, kjærlighet, penger, menneskeverd m.m.?
2. Scenemål:
Hva er karakteren sitt mål gjennom hele scenen? Scenemålet støtter det overgripende målet.
3. Hindring:
Hvilke fysiske, følelsesmessige og mentale hindringer står i veien for at karakteren kan nå sitt mål? Jo flere hindringer du finner, jo mer forsterker du karakterens innsats for å nå målet.
4. Substitusjon:
Erstatt karakterens relasjoner med mennesker fra ditt eget liv som betyr noe for deg. For eksempel hvis scenemålet er: «Å få deg til å elske meg» . Hvem trenger du dette av akkurat nå?
5. Indre bilder/objekt:
Bilder du ser i tankene dine når du snakker om noe eller når du hører om en person, ting eller hendelse.
6. Aksjoner og «Beats»:
En "beat" er en tankehandling. Hver gang det blir et skift i tankehandlingen forandres aksjonen/stategien/taktikken for å nå ditt scenemål. Aksjoner blir derfor små minimål for å nå ditt scenemål. Eks.: Å få deg til å trøste meg...Å få deg til å hjelpe meg å forstå...Å få deg til å le...slik at jeg kan nå mitt scenemål.
7. Øyeblikket før:
Hvor kommer din karakter fra før scenen begynner? Følelsesmessig og fysisk? Hvorfor trenger du å oppnå ditt scenemål? Hva skjer hvis du taper? Hva står på spill?«Øyeblikket før» er en egenopplevd hendelse/øyeblikk (gjenskapt i din hukommelse) som får deg til å kjempe for scenemålet.
8. Rommet og den fjerde veggen:
Bruk et sted fra ditt eget liv. Dette skaper nærvær, gir deg en historie og gir deg trygghet.
9. Fysiske handlinger:
Vi gjør mye når mye står på spill. Fysiske handlinger gir et fysisk uttrykk og brukes som strategi for å nå ditt mål. Gjennom fysiske handlinger kan vi vise, eller skjule, hvordan vi egentlig føler.
10. Indre monolog:
Dialogen du har med deg selv i ditt eget hode. Det du ikke tør si høyt fordi det betyr at du taper målet ditt. Jo mere som står på spill, jo mere paranoid blir din indre monolog.
11.De gitte omstendigheter:
Hva er din karakters forhistorie? Dette er informasjon som forklarer hvorfor hun er som hun er, og hvorfor hun gjør som hun gjør.
12. Gi slipp! Bare det!
Stol på arbeidet du har gjort! Stol på dine instinkter og impulser. Lytt og vær til stede!
​
Og det er her magien oppstår mellom den rollen du har fått tildelt og de verktøyene jeg kan guide deg med.
